Differentiëren en Formatief handelen

Differentiëren en Formatief handelen

Inhoud

In elke klas zitten verschillende leerlingen. Sommigen zijn misschien snel van begrip en hebben behoefte aan extra uitdaging, terwijl anderen wat meer tijd nodig hebben om de stof te begrijpen. Met differentiatie zorg je ervoor dat elke leerling zo goed mogelijk kan leren. Maar hoe kun je differentiëren in een klas met 30 leerlingen of meer? En hoe weet je waar je leerlingen staan? In deze training leer je hoe je op een eenvoudige manier formatief kunt handelen en hoe je differentiëren kunt inzetten. De training is zo opgezet, dat je er de volgende dag meteen mee aan de slag kunt.

Tijdens deze training wordt duidelijk dat je op verschillende manieren kunt differentiëren: op niveau, op instructie of op verwerking. Je krijgt allerlei werkvormen aangereikt en praktische tips hoe je deze kunt toepassen. Ook leer je wat formatief handelen is (en wat het niet is) en hoe je de informatie die je verzamelt tijdens de les effectief kunt inzetten om je instructie aan te passen aan de behoefte van de leerlingen.

Onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn:
- Wat is differentiëren en wat is formatief handelen
- Waarom differentiëren en formatief handelen
- Het opstellen van een doorlopende leerlijn van boven- naar onderbouw
- Het opstellen van les- en leerdoelen
- Werken met het Directe Instructiemodel
- Verschillende werkvormen

Doelgroep
Docenten onder- en bovenbouw

Organisatie
De training kan incompany worden gegeven aan groepen van maximaal 20 personen (tweemaal een dagdeel). Hiervoor kan een offerte worden aangevraagd, waarbij rekening wordt gehouden met de keuze voor een training intern (in het eigen schoolgebouw of bij een andere Fricoloreschool) of extern. Ook kan op de training individueel worden ingeschreven, minimaal 12 deelnemers (twee middagen).

Aanmeldformulier

CVO Zuid-West Fryslan (Fricolore) gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.